Slik får offentlige etater bedre forutsetninger for å analysere virksomheten

Til tross for digitaliseringens muligheter er det offentliges rapportering fortsatt preget av manuelt og tidkrevende arbeid. De rapporter som leveres, gir sjelden tilstrekkelig støtte for analyse, og sporbarheten er begrenset. I dette webinaret viser vi hvordan du kan automatisere og digitalisere prosessen med å samle inn og presentere data – samt hvordan mulighetene for å forstå og analysere virksomheten dermed kan forbedres kraftig.

Se webinar WOD Slik Får Offentlige Etater Bedre Forutsetninger

Kravene til rapportering er ofte høye og omfattende i offentlige etater. For å få frem relevante nøkkeltall må det samles inn data fra en rekke ulike kildesystemer, som så ofte sammenstilles manuelt i Excel. Et tidkrevende arbeid, med andre ord.

Risikoen for dårlig datakvalitet er høy, sporbarheten er dårlig og mulighetene for å fordype seg i tallene og forstå hva som ligger bak dem, er små. Muligheten for sammenligning over tid mellom virksomhetens ulike deler eller mellom ulike prosjekter blir dessuten begrenset. Det manuelle arbeidet legger ofte beslag på store ressurser for controllerne.

I dag finnes det gode muligheter til å forbedre denne prosessen. Ved å integrere relevante datakilder kan data kobles sammen og nøkkeltall kan beregnes automatisk. I webinaret viser vi eksempler på hvordan nøkkeltall og analyser kan skapes innenfor områder som:

  • Virksomhetsplanlegging
  • Risikoanalyse
  • Kompetanseutvikling
  • Sykefravær
  • Ressursplanlegging
  • Prosjektoppfølging
  • Produktivitet
  • Økonomi 
  • Adferdsanalyse

Arbeidet med å sette sammen nøkkeltall og data i periodiske rapporter som distribueres i organisasjonen, kan digitaliseres. Det vil også være mulig å kommentere resultatene.

Med effektiv rapportering som gir økt sporbarhet, skapes bedre forutsetninger for analyse og strategiske beslutninger. 

Foredragsholdere

Anna Söderström, prosjektleder, Hypergene
Eira Helling, bedriftsutvikler offentlig sektor, Hypergene